Fullspäckad helg!

Vilken helg!

Årets första tävling, lydnadsklass I - Elit är avklarad. Grundmodulen är avslutad och Mona o Moa har röjt i förrådet! Och förberedelserna för Elitspåret 3 maj är i full gång.

Lördagens lydnadstävling
Den här gången hade vi rekord i anmälningar, 37st till lydnaden! 12 anmälda till Eliten och 16 i ettan. Vi fick kalla in en extra domare och ställa i ordning tre planer, dubbelt upp av tävlingsledare och skrivare till domarna, köket fick fixa lunch till funktionärerna. Lunch brukar inte behövas på våra lydnadstävlingar annars, då allt brukar vara klart på förmiddagen.

Elitklassen fick köra på två planer med fyra moment på varje när gruppmomenten var avklarade (bra träning inför rankingtävlingar och SM!), så har vi aldrig gjort förr och jag tror inte att de tävlande har råkat ut för ett sånt upplägg heller. Det var lite pirrigt innan vi satte igång. Kommer vi att störa varandra? Ska momenten flyta på som vi tänkt  - att det bara ska vara att gå över till planen bredvid efter rutan? Efteråt kunde vi konstatera att allt gick som planerat och vi har fått många positiva omdömen av de tävlande. En hel timme tidigare än beräknat kunde vi ha prisutdelning!

Senare körde klass II och III nere på stora plan samtidigt som den stora gruppen av startande i klass I höll till på vår minsta plan, mycket trevligt att se så många duktiga ekipage där. Platsliggningen i klass I är ju alltid lite spännande, färska hundar, lekfulla hundar och många störningar brukar kunna ställa till det men inte en enda förstörde för någon annan genom att bjuda upp till lek eller kamp. Skönt!

Resultat från helgen (för fullständiga resultatlistor se sbktävling):
Elit
1. Yvonne Andersson med Hyzz Love Lipz, Bollnäs BHK
2. Maria Wallin med Somollis Silver-Sara, Uppsala Brukshundklubb
3. Suzanne Krusenstierna med Ullbitens Madicken, Väsby BK
Klass III
1. Sandra Stenlund med Busy Border Bagge, Gävle BHK
2. Kent Sigfridsson med Finn-Vallens Rex, Östra Härjedalens BK
3. Catharina Lindqvist med Hyttbackens Pi, Fagersta BK
Klass II
1. Kerstin Hagland med Blågul's Moonlight Magic, Falu BK
2. Ingela Norin med Hexen House Dhracc, Gävle BK
3. Ingela Gustavsson med Chiltanas Fancy Face, Avesta BHK
Klass I
1. Maria Eriksson med Redqliff´s It´s Me Icon, Bollnäs BHK
2. Malin Örne med Stawaskogens Black Range, Falu BK
3. Cassandra Wikgren med Limistars The Winner Takes It All, Sveriges Hundungdom

Tack alla som jobbat för klubben i helgen, och tackt till alla treviga tävlande speciellt roligt att se flera hemmaekipage på plan. Kanske blir det fler till nästa tävling? Ni är alla välkommna tillbaka till våran lydnadstävling i höst den 5'e september!

Avslutning grundmodulen söndag
Hofors BK har i samarbete med Edsbyns BK genomfört en grundmodulutbildning med sex stycken blivande instruktörer från bägge klubbarna som avslutades med en träff på klubben i söndags. Nu återstår det att vara hjälpinstruktör under våren och en del ska genomgå studiefrämjandets Ledarskapsutbildning innan utbildningen fortsätter, förhoppningsvis redan till hösten.
Tack Åsa Bagge och Mia Lindskog som har drillat de hugade!

Deltog gjorde Eva Embretsen, Johanna Fredholm och Josefine Svedberg Hedlund, alla från Hofors BK, samt Helena Frid, Caroline Bergius och Emma Jönsegård från Edsbyn.

Under avslutningen passade även Moa och Mona på att städa ur förrådet bakom klubbstugan och det var en hel del där som slängdes. Så nu kan man äntligen gå in i förrådet igen! Förhoppningen är att alla i framtiden ställer undan efter sig och slänger saker eftersom istället för att förrådet ska användas som sopförråd..

Allt som allt har det alltså varit en fullspäckad helg! Och inte mycket vila blir det för nu till helgen är det dags för tävling igen, elitspår, och förberedelserna har pågått hela veckan=)

Etiketter: lydnad