• Träningsgrupper

Här nedan hittar du de träningsgrupper som hittills finns i klubben. Dessa är alla öppna för medlemmar i Hofors brukshundklubb förutsatt att man har förkunskaperna som krävs. Dessa står specificerat för respektive grupp. Det är bara att dyka upp på ett tillfälle om man vill vara med!

Träningsgrupp i tävlings- och brukslydnad
En träningsgrupp för oss som tävlar bruks och tävlingslydnad (eller åtminstone vill träna som inför tävling).
Vi inriktar oss på lydnaden men naturligtvis är det fritt fram för er som är intresserade att åka ut i skogen och jobba också :-)

Vi hjälper varandra med kommendering, träningstävlingar etc. Vi medlemmar måste dock vara pålästa själva angående regler, hur moment ska se ut enligt regelboken etc. Finns ingen instruktörledd träning utan vi måste vara självgående men vi hjälper naturligtvis varandra om någon stöter på problem med något moment! Hunden bör ha grundlydnad och kunna vara lös bland andra hundar.

Vi samlas 1-2 ggr/vecka och tränar på klubben eller andra ställen för att få andra störningar. Naturligtvis kan man kanske inte alla träningstillfällen men blir vi ett gäng så är det troligtvis ett antal som kan varje gång!

Alla tillfällen annonseras ut i facebook-gruppen och läggs även in i kalendern här på hemsidan. Det är vi tillsammans som ansvarar för att träningstillfällen ska bli av så vem som helst kan ta initiativet till ett träningstillfälle.

Facebook-gruppen hittar ni här (Tävlings- och brukslydnadsgruppen Hofors BK)

Tillsammans blir vi bra och nu jädrans ska vi visa vart skåpet ska stå på tävlingar framöver!!

Träningsgrupp i sök och spår
En träningsgrupp för specialmomenten sök och spår (lydnadsdelen tränas i annan grupp, se ovan).

Denna grupp är inte insturktörsledd utan vi tränar alla självständigt, fast tillsammans. Därför är det viktigt att du själv läser på reglerna och vet hur och vad du ska träna.

Facebook-gruppen hittar ni här (Hofors sök och spårgrupp)

Träningsgrupp i rallylydnad
En träningsgrupp för oss som vill utvecklas i rallylydnad och antingen redan tävlar eller gärna vill komma ut på tävlingsplanen.

Denna grupp är inte instruktörsledd utan vi tränar alla självständigt, därför är det viktigt att du själv läser på reglerna och vet hur och vad du ska träna. Men självklart hjälps vi åt att lösa problem som dyker upp!

Vi bestämmer träffar eftersom och träffas och tränar på klubben. Skyltar och skylthållare finns på klubben.

Facebook-gruppen hittar du här (Rallylydnadsträning Hofors BK)

Träningsgrupp i agility
En träningsgrupp för oss som vill utvecklas i agility och antingen redan tävlar eller gärna vill komma ut på tävlingsplanen, alternativt att vi tränar seriöst som aktivering.

Denna grupp är inte instruktörsledd utan vi tränar alla självständigt! Hunden bör ha grundlydnad, kunna grunderna i agility och kunna vara lös bland andra hundar.

Vi bestämmar träffar eftersom via facebook-gruppen, dessa träffar läggs även in i kalendern här på hemsidan. Det är vi tillsammans som ansvarar för att träningstillfällen ska bli av så vem som helst kan ta initiativet till ett träningstillfälle!

Den som tar initiativet till ett träningstillfälle bör ta med sig en skiss på en kombination som man kan träna på. Med fördel läggs denna upp på facebook när tillfället bestäms. Är träningstillfällets syfte att bara träna hinderinlärning utan specifika kombinationer ska detta meddelas.

Facebook-gruppen hittar du här (Agilityträningsgrupp Hofors BK)