Så firade Hofors brukshundklubb att SBK fyllde 100 år

På onsdag 30 maj firade vi födelsedagskalas i Hofors Folkets Park. Sveriges Brukshundklubb fyllde 100 år och då passade vi på att hitta på lite kul för medlemmar, andra hundälskare och såklart deras hundar!

Två fick 10 rätt på den kluriga tipsrundan med frågor om allt från brukshundklubbens historia till modernkulturella frågor om Musse Piggs hund och den där kända filmstjärne-collien.

Hundarna fick också jobba lite med hjärnan. Vardagslydnaden sattes på prov för alla som testade på "duktig hund"-banan. Med sig hem fick de protokollet, med betyg på de olika momenten och såklart en tjusig rosett till världens bästa hund!

För första gången hade vi också fiskedamm för hundarna. En och en fick de prova på att "fiska upp" den godbit eller leksak de ville ha i fiskedammen (se bilden ovan och flera av bilderna i bildspelet nedan).

Efter chokladtårta och kaffe var både hundar, hussar och mattar rätt nöjda och färdigkalasade.

Stort tack till alla som deltog och hjäpte oss att fira Sveriges Brukshundklubbs 100-årsdag. Vi kunde inte ha gjort det utan er!

Aina Lundkvist / Hofors Brukshundklubb

Klicka på bilderna nedan för att se dem större.
Foto: Åsa Bagge

Så här såg programmet för dagen ut

• Hundpromenad och aktiviteter i centrala Hofors. Vi samlas i Folkets Park i centrala Hofors klockan 18.00 och går en promenad runt centrala Hofors tillsammans.
  • Får Fido napp? Låt din hund testa vår fiskedamm.
  • Tipspromenad. Vinnaren får pris vid tårtkalaset.
  • Hur duktig är din hund? Testa vardagslydanden i vår bana. Pris till alla duktiga hundar.
  • Instruktör på plats som kan ge tips och råd.
  • Tårtkalas klockan 19.30.
  • Tal från förbundsordföranden 19.55 och så hurrar vi för 100-åringen klockan 20.00.
Arrangerades i samarbete med Studiefrämjandet.