Viktigt om norska smittan

Du har antagligen inte kunnat missa det plötsliga sjukdomsutbrottet i Norge, ursprungligen i området kring Oslo, där hundar drabbats av blodig diarré och ibland även kräkningar. Sjukdomsförloppet har varit snabbt och flera hundar har dött.

I samband med den här typen av otäcka händelser sprids ofta information som inte stämmer, ibland av okunskap och ibland med mening. Därför är det extra viktigt att se till att de källor du har verkligen vet vad de pratar om. Därför väljer vi att lägga ut den senaste informationen från Svenska Brukshundklubben här.

För dagsaktuell information, se Svenska kennelklubbens hemsida www.skk.se.

Översättningen är snabbt gjord, och vill du läsa originalmeddelandet på engelska, samt mer information om SKK:s beslut finns det med längst ner i inlägget.

/Aina

Veterinär. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Ann / Flickr cerative commons

Informationen på svenska

Läget i Norge är fortfarande allvarligt och det norska veterinärinstitutet och den norska livsmedelssäkerhetsmyndigheten arbetar med att hitta bakgrund och orsak till sjukdomen. Det här är vad vi vet än så länge och de åtgärder vi tagit:

• Omkring 25 hundar har dött. Det är inte bekräftat att alla dött av samma sjukdom, men symptomen tycks vara liknande. Rapporter om sjuka hundar kommer in varje dag, så situationen är pågående.
  • Det finns i dagsläget ingen slutsats om vad som orsakar sjukdomen.
  • Symptomen den senaste veckan: Kraftig blodig diarré som snabbt blir allvarligare. En del hundar har även kräkts, men inte alla.
  • Det norska veterinärinstitutet och den norska livsmedelsmyndigheten har utfört obduktioner av 10 hundar. De senaste uppgifterna (9 september eller tidigare): Sex av obduktionerna samt tester från en hund som överlevt visar förekomst av bakterien Providencia alcalifaciens. De kommer att fortsätta att obducera hundar och genomföra ytterligare tester för att kunna komma till en slutsats om vad som orsakar sjukdomen.
  • Rådet från det norska veterinärinstitutet och den norska livsmedelsmyndigheten är att fortsätta att undvika kontakt mellan hundar, ifall sjukdomen är smittsam.
  • Styrelsen i Norska kennelklubben har beslutat att alla utställningar, prov och tävlingar ställs in i veckan, beslutet gäller till 16 september.
  • Styrelsen har också beslutat att NKK inte kommer att sända ett landslag till FCI championships. Beslutet gäller tills vidare.
  • Styrelsen rekommenderar att medlemmar inte deltar i arrangemang utomlands.
Mer information kommer så fort det finns uppdatering.

Originalmeddelandet från Svenska Brukshundklubben till sina lokalklubbar, skickat 10 september

Med anledning om den dödliga smittan som drabbat hundar i Norge har SKK tidigare valt att stoppa alla norska hundar från deltagande vid svenska tävlingar, utställningar och prov. Idag har SKK gått ut med uppdaterade uppgifter om detta. Se nedan.

Sanna Ameln
Kommunikationsansvarig
Svenska Brukshundklubben

VIDAREBEFORDRAT MEJL FRÅN SKK

SKKs presidium har 2019-09-10 beslutat att stoppet för norska hundar att delta på svenska utställningar, prov, tävlingar och beskrivningar kvarstår och gäller tills vidare.

Nytt beslut tas vecka 38.

Bifogar nedan en sammanfattande kunskapsbild från Norge per den 9 september. Utöver detta hänvisas till de tre länkar som skickades ut i förra veckan. Att notera är att NKK beslutat ställa in samtliga arrangemang kommande helg och nytt beslut tas den 16 september. NKK har vidare beslutat att inte skicka landslag till olika internationella tävlingar som sker kommande helg.
I övrigt hänvisas till www.skk.se där ny information kommer att läggas ut löpande.

“Good afternoon!
The situation in Norway is still serious, and the Norwegian Veterinary Institute and the Norwegian Food Safety Authority are working continuously to try to find the background and triggers for the disease. This is what we know so far and our action for the moment:

• Approximately 25 dogs are dead. It is not confirmed that all died from the same disease, but the symptoms appear to be comparable. Reports on sick and deceased dogs are coming in every day, so the situation is still ongoing.
  • There is currently no conclusion as to what causes the disease.
  • The symptoms are as in last week: heavy bloody diarrhoea with blood, escalating rapidly. Some dogs have been vomiting, but not all.
  • The Norwegian Veterinary Institute and the Norwegian Food Safety Authority have performed autopsies on 10 dogs. Latest news (today 15:30): 6 of the autopsies + test from one surviving dog shows the bacteria Providencia alcalifaciens. They will continue with several autopsies and other tests to try to reach conclusions about the causes.
  • The advice from Norwegian Veterinary Institute and the Norwegian Food Safety Authority is still to avoid contact between dogs, in case the disease is contagious.
  • The Board of the Norwegian Kennel Club has this afternoon decided that all shows, trails and competitions are cancelled this week, until September 16th
  • The Board also decided that NKK will not send national teams to FCI Championships until further notice.
  • The Board’s recommendation is that our members do not attend official activities abroad.

We will get back to you with more information as soon as we know more.”

Annika Klang
Vd-assistent