Information från SBK gällande coronasmitta

Hej medlemmar!

Här kommer information från SBK om vad som gäller för vår verksamhet från 12 mars till SBK ändrar riktlinjerna.

För att vara säker på att ha den absolut senaste informationen som är specifik för hundklubbarnas verksamhet är det bra att gå in på Svenska brukshundklubbens hemsida och Svenska kennelkubbens hemsida. När det gäller råd som gäller samhället i stort är det Folkhälsomyndighetens hemsida som gäller.

Här nedan följer de råd som för närvarande finns att läsa på Svenska brukshundklubbens hemsida i skrivande stund. Rubriken "årsmöten" är inte aktuell för medlemmar i Hofors BK eftersom vi redan haft vårt årsmöte.

SBK:s information

Med anledning av regeringens och Svenska Kennelklubbens (SKK) nya riktlinjer, kommer vår verksamhet att påverkas i större omfattning än tidigare.
Brukshundklubben följer SKK och Folkhälsomyndigheternas riktlinjer. All information går ut via brukshundklubben.se och uppdateras löpande.

Allmänna råd

• Ta ansvar för din egen och andras hälsa
  • Var noga med din handhygien
  • Hosta i armvecket
  • Undvik onödig kroppskontakt såsom att ta i hand etc.
  • Är du sjuk stannar du hemma! Avvakta att delta i aktivitet minst två dagar även efter att symptom har gått över.
  • Tillhör du en riskgrupp bör du inte delta Brukshundklubbens aktiviteter
  • Vid konferenser, årsmöten etc. där möjlighet finns, skicka delegater/representanter utanför riskgrupp att delta.
  • Har du rest eller mellanlandat i länder med stor smittspridning eller besökt större flygplatser ska du inte delta i Brukshundklubbens aktiviteter inom två veckor efter hemkomst. Detsamma gäller om du delar hushåll med en person som nyligen gjort något av ovanstående.
  • Följ råden från Folkhälsomyndigheten på www.folkhalsomyndigheten.se.

Restriktioner kring större arrangemang

• Alla arrangemang över 500 personer samtidigt ställs in
  • SBK följer Svenska Kennelklubbens centralstyrelses beslut att utställning, prov eller tävling där det förväntas komma 500 personer eller färre kan ställas in med hänvisning till force majeure. Beslut tas av respektive arrangör. Länk till SKK:s hemsida med mer information.
  • Överväg som arrangör om tävlingar under den närmsta tiden ska hållas utan publik och med möjlighet för personer att kunna hålla avstånd. Arrangören fattar själv beslut om detta och skapar möjlighet för deltagare att ta del av och följa de allmänna råden.
  • Vid utbildningar, kompetensutveckling eller liknande där det normalt sett är obligatorisk närvaro för att bibehålla aktiv auktorisation ges tills vidare dispens för den deltagare som känner oro för egen del eller nära anhörig. Det anses då vara ett godtagbart skäl att ej delta.

Återbetalning av anmälningsavgift

• Vid arrangemang som ställs in av arrangör till följd av Corona tillämpas force majeure i SKK:s stadgar, §15. Förbundet rekommenderar att arrangörer ersätter deltagarna i den mån det går efter kostnadstäckning.
  • Varje person som anmält sig till Svenska Brukshundklubbens arrangemang avgör själv om den vill delta eller inte på grund av smittorisken. Personer som redan anmält sig till ett arrangemang, kan få anmälningsavgiften återbetald om man väljer att inte delta på grund av smittorisk.

Årsmöten

• SBK följer SKK/CS beslut att bevilja en generell dispens till alla klubbar att genomföra sina årsmöten senast den 31 maj. Beslut tas av respektive klubb. Länk till SKK:s hemsida med mer information.
  • Väljer klubben att ställa in mötet ska ett utskick göras via Medlem Online, samt alla de informationskällor klubben har att tillgå för att säkerställa att informationen kommer medlemmarna tillhanda. Ersättningsdatum ska vara beslutat innan mötet ställs in.
  • För de klubbar som genomför sina årsmöten som planerat bör arrangören se till att möjligheter finns att delta så tryggt som möjligt. Detta kan ske genom att t.ex. minimerar risk för spridning på den fysiska platsen såsom att tillhandahålla tvål, handsprit, ha större lokal så personer får utrymme, säkerställa att mat och dryck är tillagad av personer som inte riskerar vara smittade, beställa utökad städning inför och efter arrangemanget osv.
  • Som enskild individ bör man sätta sin egen och andras hälsa först. Stanna hemma om du är orolig eller har symtom.
  • Gällande riktlinjer för centrala arrangemang kommer information att skickas ut till berörda parter.
  • På brukshundklubben.se finner du denna information samt ett anslag som kan användas på hemsidor eller klubbar för att uppmärksamma våra allmänna råd till medlemmar.